2017. december 21., csütörtök

Töltött kelkáposzta, hús nélkül





Remek hús nélküli fogás lehet karácsonykor,
sőt teljesen "állatmentessé" is tehetjük.
Aki nem fogyaszt tejterméket és tojást, tudja mire cserélje fel a tejfölt (növényi tejföl) 
és tojást (pl. chiamag vagy lenmag).
A töltött kellevél megállja a helyét az ünnepi fogások között.
Most gombásan készítettem, de a gomba helyett választhatunk  más zöldséget: 
a kockára vágott sütőtök vagy karikára szeletelt sárgarépa nagyon látványos a töltelékben.


egy személyes :)


Évről-évre komoly feladatot jelent a vendéglátóknak, hogy mit készítsenek, 
hogyan oldják meg az ünnepet, abban az esetben ha a meghívottak között vegetáriánus is van.
70 - 80 %-ban hús nélküli konyhát vezetek (közel 27 éve vegetáriánus vagyok), 
tehát ez nekem egyszerű feladat, a blogon szinte csak ilyen ételek vannak.
Javaslom a tartalomjegyzéket:


Töltött kelkáposzta
4 adag

Hozzávalók

1 nagy fej kelkáposzta
1 nagy doboz tejföl
1-2 dl habtejszín (helyette lehet víz)
só és frissen őrölt bors

töltelék
2 csésze barnarizs
1 csésze vöröslencse
1/2 kg laskagomba
1 fej vöröshagyma
4-5 gerezd fokhagyma
1 tk köménymag (lehet őrölt)
1 tk csombor össze morzsolva
2 db tojás
frissen őrölt bors
szerecsendió
+
~3-4 ek vaj (esetleg olaj)





- Miután mindent előkészítettem, megtisztítottam, felszeleteltem,
azonos időben készítettem két serpenyőben és a fazékban.
A rizst és a megmosott lencsét összekevertem, meghintettem
sóval, ráöntöttem 2x annyi vizet (tehát 6 csésze) és főni tettem.





Az 5 literes fazékba kb. 2 liter vizet öntöttem, felforraltam.
Míg melegedett, elkészítettem a gombát 🍄:)
Kevés vajon, a picire aprított hagymát üvegesre dinszteltem,
hozzáadtam a gombát és pároltam még összeesett.
Félretettem.
Így tettem a megfőtt lencse-rizzsel is.

- A kelkáposzta torzsáját kimetszettem, a leveleket óvatosan lebontottam
(amennyit tölteni szeretnék),
a vastag eret kivágtam belőle és hármasával leforráztam a vízben.
(Csak annyira kell, hogy töltésnél engedelmeskedjen nekünk.)
Lecsorgattam a vizet róla, félretettem.

- A langyos hűlt hozzávalókból, elkészítettem a tölteléket.
Lencse-rizs, gomba, préselt fokhagyma, köménymag, só, csombor,
 tekertem rá bőven borsot, reszeltem rá kevés szerecsendiót.
Összekevertem és hozzáadtam a tojásokat, laza mozdulatokkal összeforgattam.





A sütőtálam alját kikentem vajjal (lehet más is) és szórtam bele
egy rétegben szárított, pirított kenyérkockát*.
(Lehet helyette más péksütemény, zabpehely, esetleg kevés töltelék.)
Egyenként megtöltöttem a leveleket. (Annyi tölteléket tegyünk bele,
 hogy szép egyenletes nagyságú hengereket kapjunk.
Bepakolgattam a tepsibe.
A tejfölt elkevertem a tejszínnel (amennyit felvesz) és a töltelékekre kanalaztam.





Sütőben kb. 30 perc alatt készült el.
Tejföllel tálaltam.


4 adag

* Szárított, pirított kenyérkocka
Imádom a vadkovásszal készült kenyeret :) így szükség szerint sütök egy pluszt.
Amikor megszikkad egyszer-egycentis kockákra aprítom.
Sütőben kiszárítom és kissé megpirítom.
Amikor kihűlt légmentesen zárható üvegben tárolom.
- Ebből készítek morzsát.
 - Rádobom olvasztott vajra vagy kéksajtos vajra, megforgatom benne,
mennyei pl. krémlevesre feltétnek.
- Remekül tudom főzés, sütés során felhasználni:
pl. mint fent, de a zöldséges(húsos) fasírthoz is ebből teszek.
.
.
.


Szeretetrehangoltan a Facebookon 




Örömteli  hangolódást!













Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése