2015. december 21., hétfő

Narancslekvár birssel sűrítve tartósítószer nélkül




Elképesztően finom.
Kalácsra, pirítósra kenve is biztos finom.
 Az ünnepre, marcipános mákos linzert töltöttem vele.




Narancslekvár birsalmával

Hozzávalók
narancs
birsalma
cukor
citrom
só (csipetnyi)

Az arányokról
Egy egység (pl. 1 kg) tisztított  -azaz nettó-  narancshoz, 1/5-e (azaz 20 dkg) birsalmát tettem.
A cukor 30 %, de ezen ízlésünk szerint változtathatunk. 
Ugyancsak ízlésünk szerint tegyünk hozzá citromot
 (az előzőekhez 2 db levét és 1 db héját reszeltem). 

- A narancsokat mosás és szárítás után meghámoztam, 
mégpedig úgy, hogy minél kevesebb fehér hártya maradjon rajta.
Egy darab narancs héját lereszeltem, ezt később adtam a készülő lekvárhoz.
(A többi héjat későbbre tettem el: reszelve cukorban és kandírozva.)
Összedaraboltam, fazékba raktam, rászórtam a cukrot, sót, majd felforraltam és
kb. 1 órát főztem.
Másnap újra felforraltam és újra 1 órát főztem.
Rengeteg leve volt. Ekkor jött az ötlet, hogy birsalmával besűrítem.

- A birsalmákat megtisztítottam 
(nagyon vékonyan hámoztam meg, mert minden "cseppje" értékes pektintartalma miatt). 
Magházukat kivágtam.
Néhány darabba vágtam és a fortyogó narancshoz adtam.
Hozzáadtam a reszelt narancshéjat és még 3 evőkanállal,
 a frissen elkészült kandírozott narancshéjból.
Megvártam míg a birs megpuhul, majd botmixerrel krémesre turmixoltam.
Forrón  -a befőzés szabályai szerint tisztára mosott-  üvegekbe töltöttem, légmentesen lezártam.
Száraz dunsztban hagytam kihűlni.

A tartósítószer nélküli befőzésről, a száraz dunsztról itt írtam:


Amennyiben nincs már birsalmánk, akkor almával is sűríthetjük/készíthetjük.




2 megjegyzés:

  1. Ez igazi kincs, ez a finom lekvár! Még van néhány birsalmám, tán az ünnepek után kipróbálom, akkor is nagyon finom lesz! :)Szívből köszönöm a szép fotókat, a részletes leírást!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva í3
      így igaz, a jó, az mindig jó. Ahogy Te készíted biztosan csodás lesz és szeretni fogjátok!
      Örömmel és hálával,
      Á.

      Törlés