2013. június 13., csütörtök

Krumpliskenyér (Pane di patate)



Krumpliskenyér, Marlena de Blasi / Ezer nap Velencében című könyvében fellelhető recept alapján.


 


Nagyon krumplis.
Nagyon puha bélzet, az utolsó "morzsáig".





Krumpliskenyér

Hozzávalók
1/2 adag

250 gr főtt burgonya (nettó)
200 gr rétesliszt
300 gr finomliszt
35 gr friss élesztő
1 púpos tk só
240 (+/-) gr főzővíz





(Eredeti recept: 1 kg liszt, 1/2 kg burgonya, 2 cs szárított élesztő, 1 ek só,  kb. 1/2 liter főzővíz,
kevés olívaolaj a keverőtál kikenéséhez)





Az alaposan megsikált (öreg)krumplit, sós, olajos ( 1 tk só 1 tk olaj) vízben puhára főztem
 (ez nem így van a könyvben, de így a legjobb).
A megfőtt krumplikat kiszedtem, a főzővízből 300 gr megszűrtem és félre tettem.
A langyosra hűlt krumplikat tisztítottam és krumplinyomón átnyomtam.
A liszteket tálba szitáltam, hozzákevertem a sót, majd a közepébe mélyedést nyomtam az öklömmel,
és belemorzsoltam az élesztőt.
Ráöntöttem 250 gr langyos főzővizet, összekevertem, úgy, hogy hozzákevertem kevés lisztet is a tál széléről.
Megvártam még felhabosodott az élesztő.
Elkészítettem a tésztát.
A keverőgép spiráljával egyneművé kevertem a tésztát, majd lisztezett munkalapra borítottam, 
letakartam a tállal, és így hagytam 10 percig.
Ekkor átgyúrtam a tésztát, és cipót formáltam belőle. 
Letakartam a tállal, újabb 30 percre. (Első kelesztés.)
Egy vasfazekat kibéleltem sütőpapírral.
A megkelt tésztát, kedvesen áthajtogattam és újra cipóvá formáltam.
Beleraktam a papírral bélelt edénybe. Letakartam egy passzoló fedővel (a fazéknak nincs saját)
 és duplájára kelesztettem.
(Második kelesztés.)
Betettem a hideg sütőbe és 200 fokra kapcsoltam.
A kenyér 50 perc alatt sült meg, 35 percnél a tetőt levettem.


 


Akkor jó, ha a szép színe mellett, az alját megkopogtatva kongó hangot hallat.




A héja másnapra megpuhult és amíg el nem fogyott,  -csak egy vászonba csomagolva-  puha maradt.







2 megjegyzés: