2012. december 28., péntek

Pate sablée, a "csipkés" keksz



Délelőtt találtam ezt az ötletet: keksz csipke mintával.
Nagyon megtetszett, néhány Barátom szintén örömmel üdvözölte.
 Keksz mindig jól jön, döntöttem. Úgyis régen sütöttem. 




Csak ki kellett találni a csipke mintához megfelelő kekszet, vagyis nem kellett ki találni, 
csak megtalálni a legjobbat.
 S mi lehetne jobb alap, mint a "pate sablée" egyenesen Michel Roux konyhájából. 
Michel Roux-ról már írtam korábban, 30 éves tapasztalattal, három Michelin csillaggal rendelkező séf, 
a nálunk megjelent csodálatos "Tészta varázs" könyvéből már több dolgot sütöttem, 
a blogon is megtalálható, a mentás-málnás torta és a croissan.




A pate sablée, magas cukor és vaj tartalmú tészta, amitől omlós és ízletes. 
Alkalmas nem csak különféle ízesítésű kekszeknek, hanem különféle gyümölcsökkel "töltve".
Azt írja róla Roux Úr, hogy "úgy olvad el a szánkban, mint semelyik más tésztaféle". Így igaz.
Tökéletes magában, de szerettem volna, valami pluszt adni hozzá, ami nem nyomja el az alapízt, 
inkább még jobban megerősíti és méltó a kézzel készült csipkéhez amivel mintázni fogom. 
A vaníliára gondoltam. 
A vanília magja jó választásnak bizonyult, legalábbis a szerencsés kóstolók véleménye szerint.





Pate Sablée/ "Csipkés" keksz

Hozzávalók

250 g finomliszt
200 g enyhén puha vaj
100 g porcukor
egy csipet tengerisó
2 db tojássárgája
------
1/2 rúd vanília kikapart magjai

A munkafelületre halmoztam a lisztet, egy mélyedést formáztam a közepén.
A vajat beledaraboltam.
Rászórtam a sót és a porcukrot.
Ujjaimmal összedolgoztam a vajat a cukorral, sóval és némi liszt is került hozzá.
Hozzáadtam a tojássárgákat amiben elkevertem a vanília magjait.
Összedolgoztam a vajas morzsalékkal, végül beledolgoztam az összes lisztet.
A homogén tésztát a tenyeremmel többször elnyomtam magamtól elfelé, hogy teljesen sima legyen a tészta.
Folpack-ba csomagoltam és a fagyasztóba tettem 20 percre.
(A jól becsomagolt tészta eláll a hűtőben 1 hétig, a fagyasztóban 3 hétig, 
mondjuk én frissen gyúrva szeretem.)
Előkészítettem egy teljesen sima sütőlapot, sütőpapírral borítottam.
A sütőt előmelegítettem 170 fokra.

A tésztát kétfelé osztottam, az egyikkel dolgoztam, a másik felét a hűtőbe tettem.
Enyhén behintett munkalapon a tésztát kb. 5 mm vastagra nyújtottam. 
Ráborítottam a csipkét (amit direkt nem vasaltam ki, hogy "nyújtható" legyen, nehogy elszakítsam a feszítéssel) és még nyújtottam rajta 2mm-nyit, belenyomva a csipkét.


 

Lehúztam a finom anyagot és egy 60 mm átmérőjű szaggatóval kiszúrtam a tésztakorongokat.


 

Rögtön a tepsire rakosgattam, majd 170 fokon 7-8 perc alatt szigorú felügyelet alatt világosra sütöttem.


 


Nagy örömömre tökéletesen megmaradt a csipke mintája :)
Sok lett belőle, 50 db-nál több :)

26 megjegyzés:

  1. Nagyon szépek lettek a csipke mintával! Én is épp most tettem fel a blogomra egy kekszet ami a páte sablée alapreceptből készült. Nagyon finom!

    VálaszTörlés
  2. Gyönyörű, és biztos nagyon finom is:) Vajon ehhez elengedhetetlen a porcukor, vagy működhet nyírfacukorral is?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia :)
      Én megpróbálnám nyírfacukorral, megőrölném, illetve lehet kapni porxukrot
      ( http://www.biobolt.e-tar.hu/biobolt/details/790/46/xilit---ny%C3%ADrfacukor---eritrit---stevia/porxukor-500-gramm )

      Törlés
  3. Ó! Ügyes vagy!
    Nekem az is nagy művészet volt, hogy nem koxoltam a szilveszteri linzerkarikát.
    Gondoltam is Édesanyámra, midőn megszemléltem a végeredményt, hogy neki mindig egyforma csinos karikái voltak, az enyémek között nagyítóval sem lehet találni két egyformát.
    De! Gyakorolok, ezt a csipkéset is megcsinálom majd.
    Tudod cseperednek az unokák és azt szeretném, hogy "elismerjék" a konyhaművészetet...
    Ez csak poen volt, de az tuti, hogy lányom Anyukámtól sok mindnet megtanult, s a mézeskrémese pont olyan finom - s ez olyan JÓÓÓ!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Márta!
      Van aki a sütésben, van aki másban ügyesebb (nem én találtam ki a csipkét, de az ugye egy másik fejezet..) mindenki valamiben jó vagy jobb. Te úgy vagy Tökéletes (két egyforma karika nélkül) ahogy vagy.
      Kérdezd csak meg a Lányod :)
      ...és van Neked Anyukád finom mézeskrémese, a Lányodtól, ez olyan csodálatos...

      Törlés
  4. Ez a csipke minta jól mutatott volna a karácsonyi ánizsos kekszemen:) Köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Krinsz, biztos nagyon finom volt a kekszed :) sajnálom, hogy csak most találtam :))) de a jövő karácsonyi kekszed már díszítheti :)

      Törlés
  5. Nagyon szépek! Köszönöm az ötletet, így majd sokkal szebbek lesznek a kekszeim. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csilla, örülök :) bár annyira szépek amit készítesz, kell még fokozni?

      Törlés
  6. nagyon tetszenek:)

    jó, hogy megmutattad az egész tésztát az egész csipkével, mert magamtól valahogy azt gondoltam volna, hogy a kiszaggatott darabokat kell egyenként csipkézni..:)))
    így sokkal egyszerűbb, és a végeredmény gyönyörű :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valóban egyszerűbb, bár biztos úgyis lehet, de nekem olyan pici terítőm nincs is :)
      Az elkészítési időt nem növelte és olyan izgalmas volt készíteni, milyen lesz a minta, megmarad-e sütés után. Jó móka :)

      Törlés
  7. Azta mindenit! Csodás kekszeket sütöttél! Ez a technika szuper jó. Elő is keresgetem az szekrény aljából a régi terítőket:-) Ezentúl mintás kekszeim lesznek! Juhéé:-))
    Szerinted a hagyományos linzertésztában is megmaradna a minta? Abban van zsír is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Juhéé:-) Hajni drága elő a csipkékkel :)
      Szerintem jó lehet a linzertészta, a lényeg talán, hogy ne puffadjon nagyon (sütőpor, szódabikarbona felnyomná) mert akkor esetleg eltűnik sütéskor a minta.
      Ez egy nagyon finom keksz(alap) ami igaz nagyon vajas, de pont ezért nagyon finom, nem is kívánsz sokat enni belőle és roppant kiadós. Azt írtam, hogy 50-nél több, hát jóval több, mert egész vékonyka lap.

      Törlés
  8. Remekművek! Nagyon ügyes vagy! Én arra gondoltam, hogy apró kerek csipkéből fogom kiszabni, mert az már biztos, hogy elkészítem őkelmét! Ha lassan megy átváltok a nagyobb csipkére.
    Ami még mozgásba hozza a fantáziámat mostanság a kekszekkel kapcsolatban az a kekszet mintázható sodrófa. :)
    Ági, én gondolatban megízleltem, a vanília valóban jó választás volt hozzá!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva kedves, köszönöm, hogy megkóstoltad :)
      és köszönöm elismerő szavaid :)
      Hatalmas lehetőségek rejlenek a "csipkekeksz"ben, hisz ahány terítő, annyiféle keksz, illetve a tésztát is lehet variálni.
      Kíváncsi vagyok, az "egész csipkés" kekszekre :) Várom :)

      Törlés
  9. Olyan gyönyörű és kifinomult mint minden, ami kikerül a kezed alól! :)

    VálaszTörlés
  10. Vajon kukoricalisztből is finomra sikerülne, ugyanez a recept? A gluténmentesség miatt kérdem
    ..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos nem tudok biztos választ adni, de még a kókuszliszt jutott eszembe (?)
      Viszont, kedves Barátom oldalát örömmel ajánlom a figyelmedbe, sok gluténmentes finomság található nála.
      http://farkaselet.blogspot.hu/

      Törlés
  11. Háááát...nem jutok szóhoz! Őrületes vagy! ezt meg kell csinálnom!!!! Mindenki engem fog imádni!!!!! WOW! Kösziiiiiiii (na jó..majd halkan megsúgom, hogy Tőled jött az ötlet!) :))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Fróni!
      Te magadtól is bármire képes vagy, természetesnek veszik az alkotásod!!!
      Persze, hogy imádnak!
      Ölelés Neked <3

      Törlés